S355
Alles over het bewerken en watersnijden van constructiestaal
Lees meerStaal bestaat in veel verschillende soorten legeringen, maar in de basis is het een combinatie van ijzer en koolstof. Tot en met een koolstofgehalte van 1.8% valt het onder staal, daarboven is het gietijzer. Voorheen werd er onderscheid gemaakt tussen soorten staal aan de hand van de treksterkte, bijvoorbeeld staal 52. Tegenwoordig wordt staal aangeduid aan de hand van de rekgrens. Zo heb je verschillende soorten staal in 3 groepen, ongelegeerd, laaggelegeerd en hooggelegeerd staal, zoals S235, S355, DH36 en C45. Staal wordt in het algemeen bewerkt middels 2D waterstraalsnijden en 3D waterstraalsnijden, maar microsnijden en 3-dimensionaal watersnijden behoort ook tot de opties.
Als het over staal gaat dan heeft men het standaard over ongelegeerd staal, dat maximaal 1.5% legeringselementen bevat (zonder de koolstof). Door het toevoegen van mangaan en silicium wordt het staal harder en sterker. Hieronder vallen onder andere S235JR (1.0038) en C45 (1.0503). Deze soorten staal zijn constructiestaal en worden dus voornamelijk gebruikt binnen de machinebouw en defensie. Tevens kunnen deze soorten staal gebruikt worden voor de transport, scheepsbouw, offshore en petrochemie industrie.

Laaggelegeerd staal bevat tussen de 1,5% en 5% legeringen. Deze legeringen maken het materiaal sterker en daardoor heeft het over het algemeen een hogere rekgrens. Onder deze categorie staal valt onder andere DH36 (1.0584). DH36 wordt ook wel scheepsstaal genoemd en wordt vanwege zijn hardheid en corrosiebestendigheid toegepast binnen de scheepsbouw en offshore. Daarnaast wordt laaggelegeerd staal toegepast binnen de automotive en lucht- en ruimtevaart voor de carrosserie van voertuigen.

Er zijn verschillende soorten constructiestaal zoals bijvoorbeeld S235 (1.0038), S275 en S355 (1.0045), waarbij de "S" duidt op "structural". Dit hoogwaardig constructiestaal wordt steeds vaker gebruikt om sterkere en lichtere constructies te bouwen. Constructiestaal heeft een hoge rekgrens, grote treksterkte en is makkelijk koud en warm te bewerken en vormen. Tevens is het goed lasbaar, wat natuurlijk handig is bij constructie. In tegenstelling tot de edele metalen is constructiestaal niet corrosiebestendig. Constructiestaal wordt veelal gebruikt voor landbouwmachines, mijnbouw apparatuur, uitrusting van defensie, treinwagons, carrosserieën binnen de automotive, containers, windmolens en platformen binnen de offshore en onderzeeers en schepen binnen de scheepsbouw.

Hooggelegeerd staal bevat meer dan 5% legeringen, waardoor het staal speciale eigenschappen verkrijgt. Het meest bekende hooggelegeerde staal is roestvrij staal (RVS) en is door de toegevoegde chroom en nikkel zeer corrosiebestendig. Hooggelegeerd staal wordt door zijn sterkte, duurzaamheid en corrosiebestendigheid toegepast binnen de lucht- en ruimtevaart voor cruciale onderdelen als de motoren en het landingsstel. Vanwege zijn warmte- en corrosiebestendigheid vind het zijn toepassingen ook binnen de offshore en medische industrie. Doordat hooggelegeerd staal veel druk aankan en tegen hoge temperaturen kan wordt het ook nog vaak gebruikt in de petrochemie en bij het opwekken van energie.